Zdroje návštěvnosti Vašeho e-shopu

Po konzultacích se svými klienty občas zjišťuji, že nevyužívají mnohé zdroje návštěvnosti, které jsou na internetu dostupné ať už jde o placené nebo neplacené kanály odkud mohou proudit uživatelé na web.

Zdroje návštěvnosti (to odkud přicházejí uživatelé na web) sledujeme pomocí Google Analytics. Velká část eshopů využívá především organickou návštěvnost (SEO), PPC reklamy, přímou návštěvnost, facebook a emailing. Na ostatní většinou zapomínají nebo je neznají. Existují ale i mnoho dalších skrze niž můžete vodit uživatele na web. Pokud určitý zdroj návštěvnosti nevyužíváte, nemůžete ho zatím vidět ani v GA.

Pojďme si říct, kde přesně v Google Analaytic seznam zdrojů najdete, uvést si výčet možných zdrojů a co jejich názvy znamenají, často se stává, že jejich defaultně nastavené pojmenování je pro běžného uživatele nepřehledné.

Kde najít seznam zdrojů odkud uživatelé přicházejí na web?

  1. Přihlaste se do svého účtu Google Analytics.
  2. Vyberte v něm účet pod nímž máte napojený svůj web/eshop, službu a aktivní výběr dat.
  3. V pravém sloupci klikněte na Akvizice, poté Veškerá návštěvnost a Zdroj / medium. Nyní jste si zobrazili zdroje veškeré vaší návštěvnosti na webu, můžete si zvolit období za nějž jí chcete sledovat vpravo nahoře.
  4. V tabulce nyní vidíte jednotlivé zdroje ve sloupci Zdroj / medium v dalších sloupcích pak naleznete data za jednotlivé zdroje: počet návštěv, uživatelé, jejich chování na webu, transakce, konverzní poměr a tržby.

Výčet zdrojů návštěvnosti dle jejich označení v GA:

Organic = organická návštěvnost na webu, neplacená, přišli na web přirozeně z výsledků vyhledávání, podporuje a řeší jí SEO.

PPC = placená návštěvnost, většinou z vyhledávačů sklik / cpc, google / cpc

Referral = návštěvnost které přišla z určitého odkazu umístěného na cizích webech, odkazech a pod. Refferal odkazy můžete tvořit zdarma například vkládáním v komentářích, příspěvcích a pod. nebo můžete určitým webům zaplatit aby na vás odkazovali.

(direct) / (none) = přímá návštěvnost, uživatel napsal přímo vaší url a přišel na web nebo si jí uložil do záložek apod. Nesouvidí s placenou reklamou. Nejdůležitější ukazatel pokud chcete sledovat změny v chování uživatelů na webu. Očekává se, že tito uživatelé s Vaším webem nejvíce sympatizují. Pokud například změníte určité věci na webu (ceny, grafiku, UX) a poklesnou vám současně objednávky i z dalších zdrojů sledujte i případné změny v chování tohoto zdroje, pokud je změna i zde, problém je na webu (uživatelé špatně reagují na změny).

email = vámi rozesílaný mailing, informační emaily a pod. skrze odkaz v něm přišli uživatelé na web. Mnohým e-shopům tento zdroj tvoří až 1/4 obratu.

Heureka = návštěvnost přišla z Heureky, zdroj se většinou zapíše takto: Heureka / cpc (placená reklama na Heurece) nebo Heureka / organic (neplacené prokliky z Heureky).

Zbozi.cz = návštěvnost ze zbozi.cz, zdroj se zapíše buď jako: zbozi.cz / cpc (placené prokliky ze zbozi.cz) nebo zbozi.cz / organic (neplacené prokliky se zbozi.cz)

Glami = inzertní portál především pro eshopy s oblečením a modními doplňky, inzerce zde je placená ale může dojít i k organickým neplaceným proklikům, zdroj se opět zapíše glami / cpc nebo jako glami / organic.

Favi = inzertní portál pro eshopy s doplňky, inzerce zde je placená ale může dojít i k organickým neplaceným proklikům, zdroj se opět zapíše favi / cpc nebo jako favi / organic.

Amazon = inzerce na Amazonu opět je placená ale může dojít i k organickým proklikům.

Facebook = zdroj z nějž přicházejí organické návštěvy (neplacené) například z vaší fb stránky, příspěvků, zdroj se zapíše jako facebook / organic. Zároveň z facebooku přicházejí také placené návštěvy díky reklamám a placeným příspěvkům zdroj se pak zapíše jako facebook / cpc nebo facebook / post a pod.

Instagram = zdroje návštěvnosti z Instagramu se mohou zapisovat jako: instagram / cpc, instagram / banner, instagram / organic, instagram / post a pod.

Criteo = placený PPC nástroj, je nutné pro jeho spuštění aby eshop měl více jak 30 000 návštěv měsíčně.

Bing = vyhledávač od Microsoftu, lze na něm spouštět PPC kampaně, v ČR jej využívají cca 3% uživatelů. Používaný především v USA.

Yahoo = vyhledávač používaný především v USA.

RTB = často se označuje jako RTB reklama/inzerce, jedná se o hromadnou koupi mediálního prostoru v online magazínech, denících a webech mediálních domů v ČR a SK. Vhodné pro barnding (zvýšení povědomí o značce, přivedení návštěv na web), na zvýšení počtu objednávek má minimální vliv. Nakupuje se přes zprostředkovatele, je důležité sledovat jaké konkrétní weby kupujete (často to zprostředkovatel neuvádí).

Affiliate = placená inzerce díky affiliate síti partnerů, kdy Vaše produkty nabízejí další weby zapojené do této sítě, vy jím při prodeji platíte předem smluvenou provizi.

Firmy.cz = placená inzerce, může jít o zajímavý i když malý zdroj návštěv.

Google mapy = i zde se může zobrazovat vaše reklama, je nutno mít zřízenou službu Moje Firma na Google.

You Tube

E-mimino

Modrý Koník

Blog

Nejrůznější PR články umístěné na konkrétních webech nebo bannery …